odporúčané pravidlá    výstupy v tatrách    tatranské sezóny    tatranské dokumenty  
 správa vysokých tatier  Utorok 17.10.2017  
 Aktivity v Tatrách
18.08.2017 22:00 | 2067x | komentár: 30x
  

Na jarnom stretnutí správy VT sme sa dohodli o dopĺňaní štandov a výmene istení vo viacerých cestách v južnej časti Tatier.

Ošarpance Z
Cesta „Strecha“ vznikla v 1986 a autormi sú V. Tatarka a J. Jurečka. Voľný prelez cesty bol spravený niekedy v nasledujúcich rokoch, ale podrobnosti, kto a kedy, nie sú známe. Cesta je známa neštandardným lezením strechy a hlavne zlým odistením. Aktuálne sme v ceste doplnili 3x štand a vymenili 2x postupový nit. V ceste sme následne spravili variant, ktorý napriamuje 2. dĺžku špárkou a rajbasom za 7, kde sme použili 5x nit.  Preistenie spravili Rado Staruch a Peter Köteleš.


Topo cesty Strecha a variant priamo, Ošarpance Z
 
 
Jaro Šelleng vo variante priamo  / Roman Novák pri preleze strechy

Kežmarský štít, J stena
V ceste Birkenmajer boli 7/2017 v spodnej časti doplnené 5x štand a 5x postupový nit.  Nakoľko schválenie cesty na doplnenie istení a štandov nebolo v súlade s pravidlami, ktoré sme si stanovili, o tejto aktivite sme extra diskutovali v Správe VT. Problém s porušením pravidiel bol v nesprávnej komunikáci (o doplnenie istení, štandov neboli informovaný všetci lezci v Správe VT pred realizáciou).
Po diskusii v  Správe VT sme sa dohodli, že doplnenie 5x štand je v poriadku, s doplnením postupových istení ale nesúhlasíme a 5x postupové nity budú do 31.10. 17 odstránené.


Topo doplnených štandov v ceste Birkenmajer



Detail 5. štandu.




KOMENTÁR K ČLÁNKU

Aktivity v Tatrách [ 18. 8. 2017 22:19:56] - reagovať
Na jarnom stretnutí správy VT sme sa dohodli o dopĺňaní štandov a výmene istení vo viacerých cestách v južnej časti Tatier.
  • Aktivity v Tatrách [Ňaňo 6. 9. 2017 21:44:57] - reagovať
    Vymenili sme 2x postupový nit. Je to napísané tak že ste ich vybrali a na to iste miesto ste dali nové nity. Ak som to dobre pochopil. Lebo skoro nikto to tak nerobí a vedľa starého nitu navŕtajú nový nit.A predpokladám že ste použili momentový kľúč na dotiahnutie lebo v Tatrách nepoznám cestu kde by neboli volné nity.

  • PP variant na Lomnickú vežu [Anonym 1. 9. 2017 22:52:05] - reagovať
    Chcel by som požiadať Komisiu VT o odstránenie postupových nitov z cesty PP variant na Lomnickú vežu ktoré osadil Ing. Martin Varga v auguste 2015. Cesta bola prvovýstupcami prelezená bez fixného istenia. Tak isto aj prvé voľné prelezenie bolo uskutočnené bez fixného istenia. Preto vidím svojvoľné osadenie nitov do tejto cety ako hrubé porušenie športovej etiky a neúctu voči výkonom pedchádzajúcich generácií.

  • Aktivity v Tatrách [Anonym 26. 8. 2017 14:00:44] - reagovať
    https://www.facebook.com/MARVAtycinkaren/posts/741925592682271

  • Aktivity v Tatrách [Dusan 24. 8. 2017 8:34:53] - reagovať
    Nepaci sa mi odstranovanie isteni, na stene kde isteni je celkom dost. Dovody preco sa mi to nepaci nebedem pisat lebo v zasade uz to bolo spomenute.

    Len tak dalej pani,gratulujem vam. Pekne si budujete meno, uz dlchsie.
    Prajem vam pekne dni v tatrach.

    • Aktivity v Tatrách [Mato 24. 8. 2017 11:28:36] - reagovať
      A mne sa zase nepaci zbytocne pridavanie isteni v klasickych cestach. Ale ako napisal Rado, bolo to nedorozumenie medzi nim a Matom V. tak sa to vyriesi

      • Aktivity v Tatrách [Dusan 24. 8. 2017 14:24:35] - reagovať
        OK, respektujem.
        Tak podme odvrtat Keleho pilier, Juzne rebro, Lave vlhbenie ...

        • Aktivity v Tatrách [Mato 24. 8. 2017 15:58:44] - reagovať
          Prave preto aby sa do toho vniesol poriadok vznikla podla mna ta sprava tatier..a nejake pravidla/odporucania platia od toho casu. Co bolo predtym uz asi tazko zmenit..respektive odvrtat dane cesty by podla mna prinieslo viac chaosu do toho celeho, kedze v case ked sa odistovali, si to kazdy robil ako chcel...
          ja v tom vidim daku logiku: prvovystupca nech si cestu odisti ako chce- pokial tym ale vyrazne nedojebe charakter steny (napr borhaky po metri v javorakoch na severe). V casto lezenych cestach v juznych stenach dat po sirsej diskusii standy kvoli bezpecnosti. Stare nity v cestach menit za nove( nit za nit, nie doistovat).Doistovanie len po suhlase autora/autorov ciest.. A klasiky kde uz autori neziju a poskytuju dobre moznosti na vlastne istenia, tak je zbytocne davat nity/borhaky. Plus minus toto je aj filozofia spravy tatier, resp ja som to tak pochopil. Pride mi to ako rozumny kompromis medzi bezpecnostou a tradiciou a zachovanim horskeho charakteru( casto krat moraloveho) lezenia v tatrach...A to pisem ako skor tradicionalista ako moderny lezec...lebo je podla mna jasne, ze ked nebude ziadna ako taka autorita, co bude preistovanie v ta3 usmernovat, tak za par rokov tu budu v ta3 nity hlava nehlava, spara nespara..

          Horam zdar

          • Aktivity v Tatrách [Dusan 25. 8. 2017 7:18:32] - reagovať
            Áno, to aby nebol bordel v Tatrách a aby si každý nerobil čo chce tak to s tebou súhlasím.
            Len tu urobila chybu komisia ( nepochopili sa spravne_to sa stáva ), a preto idu odobrať postupové nity. Už keď tam sú a veľa ľuďom sa to práve páči, že tam sú. Ale keď komisia odsuhlasila preistenie iných klasických ciest nebol problém.
            Tak keď uz je preisteny birkenmajer tak prečo ho odvrtavat a ničiť veci a takiez chuť preistovaca do ďalšej práce. A samozrejme ničiť si dobrú povesť medzi laickou lezeckou komunitov v horach.
            Či birkenmajek je iná klasická cesta?

  • Aktivity v Tatrách [Rado 23. 8. 2017 6:11:40] - reagovať
    Len doplním článok, že s veľkou pravdepodobnosťou voľný prelez Stechy spravil Igor Papp s niekým v r. 1988.

  • Aktivity v Tatrách [Martin 21. 8. 2017 16:51:43] - reagovať
    Nevidím dôvod vytĺkať tie postupové nity. Možno ich realizátor nepostupoval v súlade s pravidlami ale už keď sú raz tam tak ... príde mi to ako krok späť, resp. tak že si niekto niečo dovolil urobiť bez vedomia komisie, tak mu to hneď zrušme.Veď Tatry patria všetkým. Je to jedna cesta, pravdepodobne nie tak často lezená, a týmto sa možno len spopularizuje lezenie aj u nováčikov, ktorí by si do nej inak netrúfli,a môže im to pomôcť k lepšiemu morálu. Aspoň by trošku odbremenila napr. JV rebro na Volovke, kde to vyzerá ako na Václavaku. takže za mňa palec dole.
    Inak zaujímalo by ma celé stanovisko ku vytĺkaniu postupových nitov a ako komisia došla ku tomuto rozhodnutiu.

    • Aktivity v Tatrách [Jozef 22. 8. 2017 20:24:10] - reagovať
      cauko,

      Birkenmajer je urcite dost lezena cesta aj bez postupovych nitov, ktore tam urcite netreba, je to lahke a da sa to dobre odistit, ale uplny suhlas, ked to uz niekto doistil (aj ked omylom) tak to nebudeme rusit.

      Komisia VT ma taketo zlozenie:
      Rado Staruch – správca
      Pavol Jackovič
      Peter Köteleš
      Miro Peťo
      Martin Varga
      Ivan Žila

      Ak sa hlasovalo, tak vysledok si lahko domyslis, za zachovanie mohol byt len samotny autor (Vargi) a mozno PK. Ostatni boli isto proti, cize vacsina...

      Jozef

      • Aktivity v Tatrách [Boboš 25. 8. 2017 11:02:12] - reagovať
        Ahojte,
        len nazor, suhlasim s Jozefom. Cestu som liezol najmenej 4x, raz dokonca za sialenej burky a nepotreboval som postupove istenia, naozaj sa tam da ist bez kladiva a v pohode zakladat. Ide o popularnu cestu a v duchu Tatarku by som pokladal zhotovenie standov za uplne normalne. Chyba a to uzna iste aj Vargi bola navrtanie postupovych isteni. Problem tejto diskusie je v tom, ked niekto slusne oznami, ze nieco urobil pre vsetkych zmetie ho vlna kritiky. Ked preistili Madari Puskasa na rovnakej stene, ani nikto o tom nevedel a bolo a je ticho. Tak isto je preisteny Puskas na Lomnici - vodcami. Chcem vysoko ocenit pracu komisie, ktorej ulohou je starat sa o bezpecnost v popularnych cestach, a vymenit storocne skoby, a jaskyniarske nity. Zo sucasneho pohladu nejde o ziadnu prelomovu cestu, ma vsak historicku hodnotu. Kedze vsak nity tam uz su, asi by som ich zachoval, menej zdatni sa potesia a tradicionalisti nezapnu.

      • Aktivity v Tatrách [Michal 23. 8. 2017 12:14:17] - reagovať
        A ty si kto, ze tu ides vytlkat nity. Tvoje su TATRY ci ako si to predstavujes? Sa spamataj chlapce. Ty ani nikto z vyssie uvedenych nerozhodujete o tom, co a ako sa v tychto horach bude realizovat. Sak ty mas teplotu normalne alebo si spadol z tretieho poschodia. Tatry su pre vsetkych, ak chces liezt bez standov a postupoveho chod si na sever. Toto su presne cesty kde ma preistenie zmysel a mali by byt dostupne pre siroku verejnost, aj tych co nemaju zaujem o seriozny alpinizmus. Doba pokrocila, si daj dolu tie klapky z oci alebo nezverejnuj taketo blbosti.

        • Aktivity v Tatrách [Lukas 30. 8. 2017 8:20:45] - reagovať
          Ked su Tatry vsetkych tak do tej mnoziny patri clovek co suhlasi aj clovek co nesuhlasi Ergo spravne je navrtat aj vytlkat podla logiky akej prezentuju ludia ze Tatry su vsetkych

          Logiku Tatry su vsetkych chapem tak ze nebudem bezhlavo nieco robit pretoze so mnou niekto nemusi suhlasit Je to o dohode Avsak si myslimze Tatry nie su vsetkych Priroda clovek patri do prirody Je jeho sucast a to len na chvilu Po nas pridu dalsi

          • Aktivity v Tatrách [Oprava 30. 8. 2017 8:24:10] - reagovať
            Priroda cloveku nepatri Clovek patri do prirody...

        • Aktivity v Tatrách [nedorozumenie 24. 8. 2017 9:41:22] - reagovať
          Ahoj Miso,

          neviem na koho je to reakcia, ale je znacne odveci (mozno aj na Rada?). Asi si si neprecital, co bolo vyssie napisane. Ani ja (Jozef) ani Martin vyssie sme nekonstatovali, ze nity treba zrusit. Prave naopak, vyslovili sme suhlas, ked uz to tam je, tak to tam jednoducho nechajme. Ja som akurat vyslovil nazor, ze nity v Birkenmayerovi netreba, tym som myslel, ze sa to mohlo dat radsej do inej cesty v tej stene, nie ze ich treba vytlct prec. Nastastie mi moje presvedcenie nedovoluje byt na strane tatranskeho velikana ;-)

          Jozef



      • Aktivity v Tatrách [Rado 23. 8. 2017 6:08:30] - reagovať
        Ahoj, pravidla vznikli ako niečo, podľa čoho by sa mali lezci v Tatrách riadiť. Pred slovom pravidla je slovo doporučené, nakoľko je na dobrovoľnosti lezcov, či ich budú akceptovať a my v správe by sme ich mali príkladne dodržiavať. Pri preistení Birkenmajera došlo k nedorozumenie medzi Maťom V. a mnou a boli pridané nity tak, ako by sme nechceli, aby sa to robili. V snahe o vyriešenie sme o situácií diskutovali a hlasovali a záver je uvedený v člnku, kde je aj príklad, ako by to mohlo byť (Strecha).

        • Aktivity v Tatrách [Lukáš 26. 9. 2017 12:19:58] - reagovať
          No co komisia, zotali ste hlavy tym nestastnym 5 nitom v Birkenmajerovi, alebo ste sa nad nimi zlutovali a zvitazil zdravy rozum?

        • Aktivity v Tatrách [Lukáš 23. 8. 2017 14:05:58] - reagovať
          Ak su sporne nity osadene podla technicky spravne a bezpecne, tak budu len sluzit ludom - lezcom, aby chranili ich zdravie a zivoty!!
          Nikdy neviete, kedy tych 5 nitov niekomu da druhu sancu v zivote!!
          Co je dolezitejsie v tomto pripade? Na to si hadam kazdy triezvo usudzujuci clovek odpovie sam.

          Ano treba poukazat na chybu, ale vytlkat co je urobene dobre, je mrhanie casu a penazi jednak tvorcu aj toho co to pojde vytlkat!

          Nestracajte teda cas a peniaze na nicenie, ale na tvorenie.
          Radsej Vy pridajte niekde inych 5 nitov nitov, aby sluzili a boli podla pravidiel :)

          Nerobne si s Tatier rovnaky fetis, ako si spravili Cesi zo svojich pieskovcovych oblasti, kde len komisie snoria po tom, kto ako osadil ten - ktory kruh a ci to bolo zatlcene spravne v smere alebo proti smeru hodinovych ruciciek !!

          Ciel je hadam bezpecnost, no nie?

          Dakujem za prehodnotenie rozhodnutia za nas hobby lezcov :)


        • Aktivity v Tatrách [peter 23. 8. 2017 12:28:35] - reagovať
          caute

          nejak mi unika pointa tak v bikermajerovi je 5 nitov zlych ale dat 5 nitov do 20m platne je uz v poriadku ?
          A mozem sa opytat ci aj existuje nejaky dostupny oficialny dokument k preistovaniu ako by sa to malo robit ?

          dakujem

          • Aktivity v Tatrách [Marian PO 31. 8. 2017 15:49:05] - reagovať
            no platňu asi inak nepreistiš vlastným matrošom...len nitmi...

          • Aktivity v Tatrách [Rado 24. 8. 2017 6:04:47] - reagovať
            Hore je ikonka Správa Vysokých Tatier, kde sú informácie. Len doplním. že 5 nitov na 20m je v novom variante, to je prvovýstup a autor si sám urči úroveň istení.

            • Aktivity v Tatrách [Lukáš 24. 8. 2017 15:26:27] - reagovať
              Myslim, ze v tomto pripade autor cesty uz nebude namietat voci problematickym nitom, aby tam zostali.
              A my vsetci ostatni (vratne clenov komisie) by sme mali poukazat na to, ze toto nie je najstastnejsi sposob realizacie, rovnako ako mozme autorovi inej novej cesty frflat, preco tak ci onak osadil istenia, alebo preco to spravil ako vrazdu? Nemame vsak ziadne pravo cokolvek v ceste vytlkat a nicit.

              A ludia, co aj v minulosti vytlkali bezpecne osadene nity/standy v lahsich cestach v Tatrach, by mali byt rovnako minimalne verejne napomenuti za poskodzovanie cudzej veci (niekoho to stalo peniaze a cas) a verejneho zaujmu, co je v tomto pripade len a len bezpecnost lezcov.
              Nic viac nic menej.

              Stari hrarcovnici Tatranski by mali ist prikladom a nestavat sa do ulohy panov Tatier a sveta, kde si vytlkanim nitov len hladkaju svoje Ego! To ze som preliezol XYZ ciest, neznamena, ze som automaticky panom Tatier a dostavam opravenie robit co chcem.
              S pokorou dalej zajdes...

              Kto nici, nie je hodny obdivu ani nasledovania!!

              Btw. kazdy ma asi hranicu pre pocit bezpecneho istenia v horach posunutu inde...a kto teda urci a na zaklade coho, kde nit treba a kde nit netreba z dovodu, ze sa to da bezpecne odistit po vlastnom?
              Vsetko je to subjektivne rozhodnutie, rovnako ako osud 5 nepotrebnych nitov v Kezmaraku.

              Howk



              • Aktivity v Tatrách [Mato 24. 8. 2017 16:10:24] - reagovať
                ahoj,

                kto nici, nie je hodny obdivu ani nasledovania
                Ale takto sa da znicit aj tradicna cesta, ked sa tam nasekaju nity...
                Ano suhlasim, ze kazdy ma moral niekde inde..ale lezenie v horach vzdy bolo aj o tom.. To znamena ze ked sa bojim odliezt 5m od frenda napr v 7mickovej ceste, tak mam bud za a) potrenovat, aby som ju neliezol blizko svojho fyzickeho maxima b) naucit sa lepsie zakladat- mozno zalozis hustejsie c) zlepsit moral alebo po d) ist liezt lahsiu cestu, alebo inu lepsie odistenu.. Nie kazda cesta je pre kazdeho v kazdom case...Ciest je hodne, kazdy si svoje vybere, alebo potrenuje..to je to iste ako keby som ja chcel vysekat chyty do PP variantu, aby som to mohol preliezt volne, kedze 9+ zatial neleziem....

  • Aktivity v Tatrách [Anonym 20. 8. 2017 21:48:07] - reagovať
    Dufam ze vytlcenim nitov uspokojite svoje spravcovske ega podla pravidiel

    • Aktivity v Tatrách [Jefimov Sergejevič 24. 8. 2017 18:11:49] - reagovať
      Posledny sud.Hlavný vytlkač nitov je známi.Akurat,že v tom neurobi ani krok,ten toho moc neposúdi.

      • Aktivity v Tatrách [Anonym 24. 8. 2017 19:51:11] - reagovať
        teba v rusku matka porodila

    • Aktivity v Tatrách [qeqe 23. 8. 2017 22:39:52] - reagovať
      akych pravidiel ? definuje nejaky zakon ze niekto z jamesu je opravneny vrtat diery a instalovat do nich/rusit nejake zeliezka v tatrach ? na pravdepodobne statnom pozemku ? definuje to navstevny poriadok tanapu ? existuje momentalne vobec nejaky navstevny poriadok ? preco sa nejaka samozvana komisia rozhodla ze stacia expanzne nity a netraba lepene borhaky ? preco ludia ktori pindali na zrusenie nitov na ostrve a znovu ich osadili teraz chcu rusit nity niekde inde ?

      • Aktivity v Tatrách [Pepe 2. 9. 2017 20:25:50] - reagovať
        Lebo je to tu Gubernia,pochopil.

      • Aktivity v Tatrách [Jefrimovič 25. 8. 2017 11:59:54] - reagovať
        Hlavny vytĺkač,je už pripraveny.


Vlado Linek © 1999 - 2017  19013561