Slovenský horolezecký spolok JAMES
vysoké tatry  český horolezecký svaz  klub slovenských turistov 
sport-outdoor
  shs james    komisie    podujatia    james slovakia    horolezec    horoškola    infocentrum    rozličné    eshop    diskusia    kontakt    dotazníky    chaty    mapa stránky  
  dôležité linky    galéria    klasifikácia    počasie    sprievodca    umelé steny    najčítanejšie články  
 index » rozličné » sprievodca  Správa Vysokých Tatier  Erasmus  Metodické materiály  Meteo  IFSC  UIAA Utorok 12.12.2017   english version
 Skalkárčina v Tatrách
30.06.2014 16:00 | 8839x | komentár: 23x
  

Je to tak. Vo Veľkej Studenej doline sa dá kvalitne zaskalkárčiť na obrovskom šutri, ktorý sa nachádza v suťovisku po ľavej strane potoka cca 1 hod výšľapu od Hrebienka. Šuter “objavil” Kuko s partiou pri ich objaviteľských výletoch po možnostiach bouldrovania vo Vysokých Tatrách minulé leto. Na bouldrovanie toho našli dosť a popri tom aj jeden výnimočne veľký balvan. Po slovnom opise a následnom ukázaní mi 14 m vysokého šutra na fotke, som bol rozhodnutý, že sa tam čoskoro ukážeme aj s vŕtačkou.


Šuter El Diablo v suťovisku pod Slavkovskou vežičkou.

Po vyriešení problému so zháňaním nitov, sme tam vyrazili koncom minulého leta. Počas troch dní sme šuter očistili a ozdobili 50-timi nitmi a vzniklo na ňom 9 ciest. V máji tohto roku sme dorobili ešte 3 platňovité cesty a tak je výsledný počet ciest 12.

Lezenie je rôznorodé, od platňových technických ciest po previsnuté silové záležitosti. Cesty sú od 7 po 14 metrov vysoké, obtiažnosti od V+  po ... hm, zrejme to budú vysoké číselká, keďže štyri cesty sú ešte stále projektami.

Šuter je vo vnútri rozštiepený puklinou-špárou a dá sa cez neho prejsť (s čelovkou ) z jednej strany na druhú. Prechod začína na SZ strane balvanu a neodporúčam ho obéznejším jedincom, nakoľko sa tam môžu zaseknúť natrvalo. Pocity vo vnútri balvana sú miestami klaustrofobické a práve kvôli tejto špáre sme celý šuter nazvali španielsko-slovensky “El Diablo del Sparo“.  Treba skúsiť a nezaseknúť sa :-).

Prístup
Šuter El Diablo je vo výške cca 1500 m a nachádza sa vo veľkom suťovisku pod Slavkovskou vežičkou, po ľavej strane Studeného potoka cca 1 hodinu rýchlej chôdze z Hrebienka. Je viditeľný z chodníka a najlepšie sa je k nemu dostať odbočením z chodníka doľava v mieste, kde je na opačnej strane viditeľný bivak (cca 10 minút po prejdení chodníka cez most z ľavej na pravú stranu potoka). Ďalej okolo bivaku sprava a pomedzi kopec bouldrov ešte cca 10 minút pod samotný šuter.

Materiál
Na žulové skalkárenie v Tatrách potrebujete min. 30 metrové lano a min. 8 expresiek. Na konci cesty je oblý nit, alebo nit s majlonkou a teda sa z neho dá vždy spustiť dole. Všetky cesty sú skalkársky husto odistené.

sprievodca na stiahnutie 

  
Začiatok cesty Bienvenidos cez oblú hranu. / Váňa v záverečnom madle cesty Bienvenidos.

  
Zadná previsnutá stena s dvoma cestami. / Kuko rieši kroky v projekte na zadnej stene El Diabla.
  
Mates v ceste Kotol jump. / Palo v ceste Kotol jump.
 
Mates v projekte v 45-stupňov previsnutej čelnej stene. / Záver prechodu cez El Diabla.




KOMENTÁR K ČLÁNKU

Skalkárčina v Tatrách [ 30. 6. 2014 16:22:31] - reagovať
Je to tak. Vo Veľkej Studenej doline sa dá kvalitne zaskalkárčiť na obrovskom šutri, ktorý sa nachádza v suťovisku po ľavej strane potoka cca 1 hod výšľapu od Hrebienka. Šuter “objavil” Kuko s partiou pri ich objaviteľských výletoch po možnostiach bouldrovania vo Vysokých Tatrách minulé leto.
  • Skalkárčina v Tatrách [adi 4. 7. 2014 9:11:43] - reagovať
    Nieco nizsie sa tam nenajde? ;-) Tolko slapania a taky maly suter :-D
    Inak drzim palce len tak dalej ;-)

    @Jaskop:
    Ktorych bouldristov/pozerov myslis? Ti co okrem preglejky este nevideli suter? :-) Lebo si nemyslim,ze ti co chodia von do prirody su menej cistotni alebo maju horsi vztah k prirode ako horolezci, co nechavaju po dolinach a v bivakoch prazdne flase a plechovky...

    Sorry, ale naozaj obmedzeny pohlad na vec...


  • Mates v projekte v 45-stupňovej čelnej stene [roman 1. 7. 2014 14:24:02] - reagovať
    nie je 45 viacej ?

    • Mates v projekte v 45-stupňovej čelnej stene [vlado linek 2. 7. 2014 8:35:53] - reagovať
      ma to byt 45 stupnov previsnutej celnej stene

  • Skalkárčina v Tatrách [zvk 1. 7. 2014 11:57:00] - reagovať
    Plna podpora ludom co pochopili, ze potencial tatranskeho lezenia spociva najma v boulderingu a samozrejme El Diablo je dalsia super alternativa, tesim sa, ze nasa generacia upgradne slovensky klasicizmus na uz povinny level 21storocia v duchu Zillertalu, kde si na horskom slnku s gycovou tapetou hor zalezu uplne vsetci a na lahko! To je smer, ktorym sa musime uberat ak chceme prilakat pozornost svetoveho lezenia.
    Zdruf Kuko a Vana


    • Skalkárčina v Tatrách [miro 3. 7. 2014 8:05:44] - reagovať
      a tu pri po-metri navrtanych nitoch a ludoch co s matracmi v roztahanych gatiach chodia po horach, ktore pre nich neznamenaju vobec nic sa konci horolezectvo a zacina gymnastika na skale.
      Budem dufat aby tento smer v nasich velhorach nikdy neprerazil

      • Skalkárčina v Tatrách [Oto 10. 10. 2016 12:29:13] - reagovať
        Horolezectvo JE gymnastika na skale :-)
        Ibaze by si to niekto plietol s turistikou - aj ked turistika tiez je pekna vec :-)

      • Skalkárčina v Tatrách [zvk 3. 7. 2014 17:18:07] - reagovať
        ozval sa obmedzeny pohlad na vec

        • Skalkárčina v Tatrách [Jaskop 4. 7. 2014 8:47:36] - reagovať
          Preco obmedzeny? Nauc sa respektovat nazory inych, aj ked s nimi nesuhlasis.

          K veci: Je super co spravili chalani, takychto odistenych stienok/sutrov je po Tatrach viac. Na druhej strane vsetko s mierou, povazujem za nepripustne aby lezenie v Tatrach nabralo smer celoplosneho odistovania sutrov a platni vo formate skalkoveho lezenia, resp. prerod tatranskych dolin na bouldrove oblasti v duchu Zillosu. Zillertal je jedna dolina z tisicov v alpach, v Tatrach sutrove doliny spocitas na dvoch rukach.
          Pointu nehladaj v egoistickej snahe zachovat Tatry len pre klasicke horolezectvo. Zial, velka cast dnesnej generacie bouldristov a skalkarov su pozeri a imagemakeri bez kuska citu a vztahu k prirode -pustis takych do Tatier, tak smeti pod sutrami budu najmensi problem.



          • Skalkárčina v Tatrách [zvk 4. 7. 2014 19:13:30] - reagovať
            Ol obmedzeny...riesil osobny problem voci mylnemu a neskodnemu image bouldristov ktorich asi hadzes do jedneho vreca s nemoralnymi mestiakmi aj ty. Nerespektujete vy nie ja. Mam rad vsetkych aj pseudoalpinistov v mammutoch aj vytahanych bouldristoch. O tom ma byt pozitok z lezenia??? Preco nie bouldre v ta3? Preco je v ta3 tisice ciest v travnatych stenach? Ako ublizi 100bouldrov v kvalite Chironica?

            • Skalkárčina v Tatrách [Jaskop 7. 7. 2014 16:43:28] - reagovať
              1) to obmedzeny si nechaj pre tych co ta vychovali, ze sa ani nevies slusne bavit s cudzimi ludmi.
              2) ako si z vety Zial, velka cast dnesnej generacie bould... vyvodil, ze hadzem vsetkych do jedneho vreca.
              3) kto chce bouldrovat v Tatrach, ten tam uz davno bouldruje -na to nemusime robit z Tatier lunapark. Aj piesky v Labaku ci Adri maju velky potencial pre skalkarenie, kde by si ako vravis zaliezli vsetci a nalahko...
              ...ale skus tam ist vrtat nity kazdy meter, miestni aj s CHS by ta hodili do rieky.
              4) k tvojim otazkam: ani 1000 bouldrov neublizi, ale 100 pokrikujucich bouldristov/skalkarov v doline je problem. Nemyslim ze je niekto proti bouldrom (ja isto nie), akurat masovy bouldering/skalkarenie na sposob Chironica/Sulova je v Tatrach vzhladom na ochranu prirody nerealizovatelny - a ta hadam uznas ma mat prednost pred osobnymi ambiciami lezeckej verejnosti.

              • Skalkárčina v Tatrách [adi 8. 7. 2014 9:31:16] - reagovať
                co maju piesky spolocne s tatrami prosim ta? :-D ani tradiciu (uplne ina), ani hory, ani prostredie...
                trosku realneho pohladu na vec... uz vidim ako bude 100 bouldristov sliapat 1-2h hore dolinou :-) maximalne tak ked bude nejaka akcia na horec hore na chate :-D lahko dostupne oblasti budu vzdy preferovanejsie. tak to bolo tak to bude vid. dolomity, zillertal, atd.

                • Skalkárčina v Tatrách [Jaskop 8. 7. 2014 10:16:25] - reagovať
                  Nic, iba ze piesky aj tatry su lokality co maju svoje specifika, ktore treba respektovat (piesky ochranu pieskov, tradiciu,...; tatry prirodu,...)
                  Realny pohlad - ved prave, slapat 1-2 hodiny denne sa nechce nikomu. Co spravi parta lezcov, ked dojdu poliezt na 3-4 dni do doliny, pekne pocko a v batohu kopa miesta na spacak? Uznaj Adi, ani na Jelenci sa nikomu nechce slapat od skal plus platit za ubytko, a to su 5 minut od cesty... Kopu inych prikladov poznas sam, povedz ze ne :).

                  • Skalkárčina v Tatrách [adi 8. 7. 2014 12:28:25] - reagovať
                    To, ze niekto spi tam kde nema neni ale problem oblasti ale ludi. A to sa ti prave snazim vyscetlit, ze ti co chodia bouldrovat do lesov nemaju o nic mensi zmysel pre ochranu prirody ako horolezci. A tak isto si myslim, ze rozvoj takychto mini oblasti a bouldrov nemozes oznacovat ako problem, ktory sposobuje skodu prirode.
                    Je to dost smiesne, ked si predstavim, ake vlaciky ludi idu denno denne na teryho chatu. Medzi nimi treba hladat tych, co si nevazia prirodu. Nie medzi tymi, co sa tulaju po lesoch v nadeji, ze najdu nieco na, co sa da vyliezt...

                    • Skalkárčina v Tatrách [Jaskop 8. 7. 2014 15:34:32] - reagovať
                      V podstate suhlasim, aj ked dopad na prirodu z dovodu zvyseneho pohybu ludi mimo chodnikov je myslim nepopieratelny.
                      Neviem ci sme sa pochopili -ak si precitas moj prvy prispevok, zistis ze nijako nezatracujem co chalani spravili, naopak rad sa tam pozrem. Akurat nesuhlasim s bezhlavym rozvojom skalkarcenia v TA3. Kto najde dobru linku, nech ju vynituje, ale zas nech to stoji za to -rozumna obtiaznost, rozumny pocet nitov. Je hlupost nitovat 5ky-6ky v Tatrach, to lezenie nikam neposunie - este povedzme, v platniach nach je nit kazdych 4-5metrov, v klucovom kroku nech 2 na metri.

                      • Skalkárčina v Tatrách [MatoS 8. 7. 2014 16:23:42] - reagovať
                        Ahoj, no nemam pocit ze sa v tatrach masivne rozvija skalkarenie, podla mojho skromneho nazoru je vsetko v normalnej miere..Kolko takychto vynitovanych sutrov stienok mas v tatrach?- daco nad zbojnickou, daco na upati kezmaraku, balvan pod zamkou. A nemam pocit ze tam chodia davy ludi...skor minimum...isto ich viacej najdes na volovke a osarpancoch. Vynitovane cesty (rozumej aj postupove nity) v tatrach obtiaznosti pod 6 spocitas max na prstoch dvoch rukach, ak vobec...ak vznikaju nove vynitovane tak su zvacsa od 7-8 vyssie (ostrva, mlynicka dolina...)
                        Takze myslim ze v tatrach ti danymi pocinmi miesto na klasicky alpinizmus neubudne...
                        A tiez si myslim ze bouldrovat, alebo skalkarcit na hentake balvany ti aj tak do tatier budu chodit hlavne univerzalni lezci, ktori tam uz teraz chodia..

                        horam zdar

                        Mato

              • Skalkárčina v Tatrách [zavaky 7. 7. 2014 18:20:13] - reagovať
                Som aj celkom rad ze u nas este stale vela ludi jazdi na spiatočke. Sklizet budu fakt tí co sa tomu venuju a idu s dobou nie pesimisticky luzri.

                • Skalkárčina v Tatrách [Marek 8. 7. 2014 16:16:25] - reagovať
                  zavaky ovládaj sa

                  • Skalkárčina v Tatrách [zvk 8. 7. 2014 18:44:34] - reagovať
                    Jo prehanam to...len som si uz predstavoval ziarivu buducnost tatier.

          • Skalkárčina v Tatrách [miro 4. 7. 2014 12:33:09] - reagovať
            Aj takt som to myslel

    • Skalkárčina v Tatrách [labuť 3. 7. 2014 7:36:16] - reagovať
      možno keby to necháte ako hiball...

      • Skalkárčina v Tatrách [Váňa 3. 7. 2014 10:59:06] - reagovať
        Chod sa na to kuknut a budes mat moje obrovske uznanie ak hoci iba jednu z tychto ciest dokazes dat ako high ball.
        Lezeniu stien, stienok, a bouldrov zdar.

    • Skalkárčina v Tatrách [Anonym 2. 7. 2014 10:46:12] - reagovať
      krasa, plne suhlasim s zvk. potencial na taketo veci je treba to vyuzit. Velka vdaka za taketo nieco.

      • Skalkárčina v Tatrách [Kepo 22. 7. 2014 12:47:20] - reagovať
        Hej, Tanapáci, nespite - do roboty a taste kolty... hehehe


Vlado Linek © 1999 - 2017 členstvo ا  antidoping ا  kalendár ا  archív jamesáka ا  predplatné ا  horoškola ا  počasie ا  sprievodca ا  umelé steny  19398574